Tuesday, August 31, 2010

bebas.

hari ini tanggal 31 ogos 2010.
sudah 53 tahun negara kita merdeka.
:)

pagi tadi baca surat khabar.
ada satu section khas tentang kemerdekaan malaysia.
bangga saya.

dan ada satu artikel yang bertajuk 'air mata rakyat saksi kemenangan sebuah perjuangan'.
sungguh terharu dengan perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan yang begitu gigih memperjuangkan kebebasan tanah melayu.
tapi adakah kita sebagai generasi zaman ini berusaha untuk mempertahankannya?
im not that good but think for yourself la.
malaysia is our nation.
tempat tumpah darah kita.
:)

oh.
ada beberapa filem merdeka yang saya sangat suka!

leftenan adnan.
1957 hati malaya.
both i watched years ago.
and i missed watching it at tv3 and tv2 kelmarin.
kecewa woo~

nevertheless.
kedua-dua filem ni leh buat saya menangis wooo setiap kali menontonnya.
tokoh-tokoh yang berjuang itu sangat-sangatlah berani, kuat semangat mereka.
tahu tak saya sangat suka kedua-dua filem ni?
waaaaaaaaa~

oh ya.
ingat tak bagi mereka yang harus menghabiskan bacaan sastera tingkatan 4 yang berjudul 'bukit kepong'?
this is one book yang saya menangis bila baca.
the way the writer depict the fight between the malayan soldiers and communist sangat real.
even i can feel the pain.

jadi inginlah saya merekemenkan filem-filem tersebut dan buku itu untuk dibaca.
mestilah ada yang tak tahu pasal ni semua walaupun filem tu suma dah lame. hihi
confirmlah akan wujud sedikit sebanyak semangat patriotisme dalam diri kita.
and of course, there are loads of patriotic materials; films, books etc. we just have to find them. :)


dan akhirnya;
adakah kita sudah merdeka?


trailer leftenan adnan.


trailer 1957 hati malaya.

No comments: